Object

pelgrimsteken van maria van aarschot

En wat rest zijn de pelgrimstekens.

Aarschot en Scherpenheuvel.

Pelgrimsinsigne met Onze Lieve Vrouw Aarschot, met twee wapenschilden

De mistige geschiedenis van een bedevaartplaats
Een Mariabedevaart. Waarom hier? Een miraculeus Mariabeeld, een legende, een wonder? Vragen.
Aarschot wordt vermeld als strafbedevaart voor de matige zondaar in de Zuidelijke Nederlanden. Al in 1194 heeft deze plaats in Brabant stadsrechten, in de zestiende eeuw heerst de familie Croy als hertog over Aarschot en omgeving.
De kerk beschikt over een kapittel en laat mooie pelgrimstekens gieten met daarop de wapens van de hertog, het stadswapen en het teken van het Gulden Vlies. Was hertog Croy lid van deze club van edelen?
Vragen. Ook over de neergang van deze bedevaart. De kerk raakt door oorlogen zwaar beschadigd, de heropbouw laat lang op zich wachten. En de buren doen het beter...

Overvleugeld
Scherpenheuvel, een dorp in de buurt, groeit als Mariabedevaartplaats en is nu het drukst bezochte pelgrimsoord van Belgiƫ. Scherpenheuvel kent de legende van het wonderbeeldje in een boom - deze legende lijkt op die van de H.Eik in Oirschot - en krijgt de steun van de aartshertogen als de calvinisten uit de Zuidelijke Nederlanden worden verdreven. In 1627 wordt de door hen geschonken kerk ingewijd. De cocktail van voorwaarden voor bekendheid en groei is hiermee ruimschoots aanwezig: een legende, toegeschreven wonderen, de steun en schenkingen van notabelen. Voor een blijvende groei is meer nodig: aansluiting bij de zich ontwikkelende volksdevotie en een goede 'P.R.'. Om de moderne pelgrim te behagen wordt de kerk van Scherpenheuvel in 1922 gepromoveerd tot basiliek en de directe omgeving wordt drastisch aangepakt .

Alle rechten voorbehouden

Media